Nordic Cosmetics & Healthcare AB - EEN Jönköping Nordic Cosmetics & Healthcare AB - EEN Jönköping

Nordic Cosmetics & Healthcare AB

Nordic Cosmetics & Nealthcare Nominerad Årets Internationella utmanare 2019
Date: 17 februari, 2020 Category: , ,
Nordic Cosmetics & Nealthcare Nominerad Årets Internationella utmanare 2019

Från 0 till 16 miljoner – på knappt tre år!

På två och ett halvt år har Linn Weilar lyckats landa på 16 miljoner i omsättning. Hemligheten? K-Beauty. Nu är hon laddad och redo för en tysk marknad med sina koreanska och japanska hudvårdsprodukter.

Linn Weilar hade jobb på TV4 som hon beskriver som världens bästa jobb, men någonstans inom henne fanns suget att starta något eget.

– Jag väntade och letade efter rätt idé att satsa på, berättar hon.
Så dök K-Beauty upp – koreansk hudvård. Linn kände av trenden på Instagram, hade själv ett stort intresse för skönhetsprodukter och insåg att det inte fanns något liknande i Sverige.

– När jag fick svar från Åhlens att de var nyfikna på K-Beauty och att de var intresserade av att jag hittade bra produkter för dem vid min resa till Korea fanns inget att vänta på. Då kände jag för att satsa helt, berättar Linn Weilar.

Hon köpte loss en webbshop som inte hade fått riktig snurr – Bonnybonny.se och genom den sålde hon produkterna till privatpersoner i Sverige, som första svenska webbshop för K-Beauty.
Hon fick snabbt också många stora återförsäljare och omsättningen vittnar om stor efterfrågan – 2019 landade den på cirka 16 miljoner kronor.

Nu är Linn Weilar och Nordic Cosmetics & Healthcare AB nominerat till “Årets internationella utmanare” av Enterprise Europe Network (EEN).

– Det känns jättespännande på alla sätt – en sporre och en bekräftelse att vi är på rätt spår, säger Linn.
Siktet för henne och bolaget är just nu inställt på Tyskland. Där fick de sitt genombrott och första kontrakt med en återförsäljare förra året. Konkurrensen är mycket större där, då fler redan har satsat på K-Beauty.

– Vi gjorde hemläxan innan vi tog våra första kontakter med tyska återförsäljare. Vi genomförde en grundlig marknadsanalys och undvek flera nybörjarmisstag. Så första tyska mötet gick direkt bra. Nu satsar jag på 100 procents närvaro i Tyskland för vi ser en hög potential där.

I samband med sin internationella satsning har Linn Weilar haft stöd från EEN. Bland annat med olika strategier för sin försäljning, genom exempelvis Amazon och kring marknadsföringen mot Tyskland.

– EEN har jättemycket kunskap som jag inte hade. Genom deras finansieringsstöd har jag också kunnat vara med på mässor och byggt mitt nätverk. Det har varit en ovärderlig hjälp.

När Linn Weilar tittar bakåt på sina lyckosamma år som företagare tror hon att en framgångsfaktor är den rejäla satsningen – direkt.

– Det radikala när jag började var att jag inte tog in ett märke. Jag tog in 25. En mardröm för kassaflödet, men jag kunde snabbt etablera mig brett bland återförsäljare med olika inriktning – från Rusta till NK och allt däremellan.

Fakta: Nordic Cosmetics & Healthcare AB

Grundades: 2017.
Säte: Jönköping.
Gör: Den första webbshopen att fokusera på K-Beauty, koreansk hudvård, i Sverige. Satsar sedan ett halvår även på J-Beauty, japansk hudvård.
Ägare: Linn äger webbshopen Bonnybonny.se själv. De är två ägare av Nordic Cosmetics & Healthcare AB.
Anställda: En, övriga är konsulter och de har även praktikanter.
Kunder: 26 återförsäljare plus privatkunder till webbshopen.
Omsättning: Cirka 16 miljoner kronor 2019.