
Storefactory har vuxit rekordsnabbt
Efter 17 år med inredningsbutik ville Madeleine Bobin Lindqvist satsa på ett eget varumärke. Idag har hennes och makens Storefactory 1000 återförsäljare i hela världen.
När Madeleine Bobin Lindqvist och maken Mats Lindqvist bestämde sig för att satsa på ett nytt företag under 2015 hade Madeleine en lång erfarenhet av att driva butik – hon hade varit i inredningsbranschen i 17 år då.
– Det finns många grossister inom vårt område, men få kommer från retail och vet hur det är att driva butik själv. Jag saknade något på marknaden och ville skapa det själv, berättar hon.
Madeleine och Mats hade tänkt starta sitt eget varumärke i en liten skala, men fick genom sin mentor, som de hyrde in första året, möjlighet att träffa en stor skara producenter. Första målet, en kollektion om 20 artiklar, växte istället till 250.
– Det var bara att gasa på när vi fick chansen.
På den tyska marknaden har Storefactory verkligen slagit igenom stort. För två och ett halvt år sedan hittade en tysk återförsäljare dem.
– Det blev en form av ketchupeffekt i Tyskland. Mycket tack vare vår första tyska återförsäljare och vår bästsäljande produkt bordljusstaken Lidatorp. I Tyskland kommer vi helt rätt i tid. De går från en inredning med krusidull till en mer stilren och skandinavisk stil, säger Madeleine.
På lite drygt två år har Storefactory gått från 20 återförsäljare till 475 i Tyskland. Mats och Madeleine insåg under förrförra året att de behövde en genomtänkt strategi för sin internationella satsning.
Här har de haft hjälp av Enterprise Europe Network (EEN) – bland annat genom att hitta producenter när Storefactory själva har haft mycket att göra. De har även bollat många strategiska beslut.
– Vi har fått jättemycket hjälp av EEN. Det är så skönt när de kommer in och vi gemensamt får fram en målbild att arbeta efter. För Tyskland har vi också fått många bra idéer och kontakter när vi tänker satsa ytterligare där. Om vi skulle behöva hitta dessa kontakter själva skulle det ta jättemycket tid. EEN bryr sig verkligen om oss på ett genuint sätt – det känns som att vi gör den här resan tillsammans, säger Madeleine.
Nu nomineras Storefactory till priset ”Årets internationella utmanare”.
– Det känns ju fantastiskt roligt eftersom vi vuxit så mycket internationellt. Vi blir såklart jättejätteglada att någon ser och uppmärksammar det vi gör. Och det gör ju sig inte av sig självt, det är mycket slit och jobb bakom tillväxten.
De månar om sina återförsäljare och vill gärna ha en personlig relation med dem alla. Här är det viktigt att återförsäljarna inte konkurrerar med varandra. I Sverige börjar de fylla kartan med alla sina kunder och då är det tacksamt med fler länder att fokusera på. Idag har Storefactory ett tusental återförsäljare över hela världen, men de allra flesta finns i norra Europa – i Skandinavien, Holland och Tyskland. Här är sociala medier tacksamma.
– Vi skickar inte produkter till influencers – där har vi varit motsträviga. Det gör redan andra. Vi ser snarare att den personliga kontakten med våra kunder, återförsäljarna, är viktig.
Den tyska återförsäljaren med personal som öppnade dörren för den tyska marknaden har såklart blivit uppvaktad.
Och resan går vidare: nästa steg är en riktad satsning på Storbritannien. Där finns stora utmaningar, men också stor potential.
– Vi hade aldrig kunnat drömma om den här utvecklingen – men så har vi också fått fantastisk hjälp på vägen.
Fakta: Storefactory
Grundades: I maj 2015 men lanserades hösten 2016.
Säte: Jönköping.
Gör: Svenskt inredningsvarumärke, med ”närhet till naturens rena linjer”. Många av produkterna är av egen design.
Ägare: Madeleine Bobin Lindqvist och Mats Lindqvist.
Anställda: Sju personer.
Kunder: Cirka 1000 återförsäljare. Har också en webbutik för privatpersoner, inom Sverige.
Omsättning: 29 miljoner kronor 2020 (brutet räkenskapsår).