Max, Exportcoach EEN, 5 tips inför att du som företagare ska samarbeta med tyska företag - EEN Jönköping Max, Exportcoach EEN, 5 tips inför att du som företagare ska samarbeta med tyska företag - EEN Jönköping

Max, Exportcoach EEN, 5 tips inför att du som företagare ska samarbeta med tyska företag

Den tyska industrin digitaliseras i allt större utsträckning vilket öppnar nya affärsmöjligheter för svenska företag. Leverantörer av digitala lösningar som kan vara verktyg för tyska företag att fortsätta sin digitala resa, är efterfrågade. Även andra leverantörer i världsklass, med öppenhet inför digital integration med sina kunder, spås vara eftertraktade.

Max på Enterprise Europe Network Jönköping & Gotland och projektet Industri 4.0 smart export, listar 5 tips inför att du som företagare ska samarbeta med tyska företag:

1. Den tyska industrin är som säkert alla vet stor och erbjuder stor möjligheter för den som lyckas, men konkurrensen är stenhård bland såväl tyska som utländska företag. Det kanske låter trist men gör en välgrundad kalkyl på vad som krävs av ert företag för att etablera er och när en satsning blir lönsam.

2. Sätt dig i din tyska kunds sits och utvärdera dig själv som potentiell leverantör. Har ni det som krävs för att genomföra ett samarbete fullt ut? Är hela organisationen beredd att leverera, eller är det ledningen och säljavdelningen som springer före?

3. Välj bransch noga och var supertydlig med vad ni kan leverera till just de kunderna. Värdera vilka kontaktytor ni kommer ha inom de respektive företagen och förbered de olika aspekterna som såväl inköpare, teknisk personal, ekonomi samt ledning söker för att fatta beslut.

4. Ha koll på i vilken mognadsfas ert kunderbjudande befinner sig i. Kommer ni in i en mogen marknad med utbytbara leverantörer eller är er teknik innovativ, banbrytande och som högst troligt kräver nya arbetssätt hos kunden?

5. Den kortaste vägen till framgång kanske inte är den mest uppenbara. Många svenska bolag fokuserar på de stora tyska globala varumärkena, vem vill inte ha BMW, Siemens eller Liebherr bland referenserna. Men nålsögat hos dessa storföretag är minimalt och startsträckan för att bli leverantör kan vara lång. Kan ert företag istället vara en pusselbit för en befintlig tysk leverantör som behöver lösa ett problem. Kanske är vägen in en teknikkonsult som söker en nischad AI-lösning eller en Tier1 som söker ett innovativt grafen-material.

TIPS! Som en del av innovationspartnerskapet mellan Sverige och Tyskland startar Vinnova den 10 februari en tredje utlysning för samarbetsprojekt mellan tyska och svenska SMEs. Sista ansökningsdagen för att söka projektstöd är den 11 maj. Läs mer här!

Max Sundvall

Tele: 036-306512

max.sundvall@almi.se