Så lyckas du med din internationella online-försäljning! - EEN Jönköping Så lyckas du med din internationella online-försäljning! - EEN Jönköping

Så lyckas du med din internationella online-försäljning!

Online-försäljningen ökar kraftigt och utvecklingen går fort. Vill du veta vad som krävs för att lyckas med försäljning online utomlands – så läs vidare, här får du tipsen!
Att ge sig ut på nya marknader och att satsa på internationell online-försäljning är både spännande och utmanande. Men hur gör man för att lyckas med sin internationella e-handel? Vilken online-strategi är bäst? Sälja via marknadsplats, egen webshop eller en kombination? Hur väljer man marknad? Har jag rätt förutsättningar för att lyckas?

Vi på Enterprise Europe Network möter dagligen kunder med funderingar och frågor kring internationell online-försäljning. Många strategiska beslut måste tas och vi är då ett bollplank för företagen, säger Markus Jonsson, rådgivare på Enterprise Europe Network.

Nyligen arrangerade vi ett webinar tillsammans med Henrik Hansen, cross-border specialist på MakesYouLocal, som har stor erfarenhet av internationell e-handel och här kommer hans bästa tips!

 

Internationell e-handel – hur gör man för att lyckas?

1. Välj din marknad
”Tyvärr väljs marknad ofta baserat på något man hört snarare än fakta. Jag uppmanar därför till att lägga ner tid på att överväga vilken marknad som är rätt,” säger Henrik.

Hur överväger man marknadsval då?
Gör ett bra businesscase, ta reda på hur prisnivån ser ut på marknaden, vad finns det för konkurrenter och vad har de för leveranstid? En annan viktig parameter är att blicka inåt och se vad för interna resurser som finns hos er.

”Som svensk e-handlare tittar man oftast först på länder i Norden. Därefter tittar man på Tyskland, Baltikum, Polen, Frankrike, Benelux m.m.”, säger Henrik.

2. Lokalanpassa din webshop
Se till att skapa förtroende, en trygg känsla som ni vill nå oavsett om det är företag eller om det är privatpersoner ni riktar er till.

Hur skapar du då förtroendet på den internationella marknaden?
För att skapa förtroende bör du ha följande enligt Henrik: En professionellt översatt sajt, rätt betalningsalternativ och rimliga leveransvillkor. Då ger du känslan av att ditt företag är en lokal webshop. Det är av stor vikt att sajten är översatt då 80% av kunder i världen föredrar att handla via en e-handel på sitt egna språk. Låt inte språket vara barriären! Det finns hjälp att hämta och ett korrekt språk inger förtroende hos kunden.

3. Optimera köpprocessen
Skapa en förståelse för marknaden och kunden. Vilka förbättringar måste vi göra och hur kan vi få bättre konvertering? Lyssna in kunderna! Var på webshopen fastnar de? Var strular det?

”Den här insikten om kunden är en guldgruva. Lyssnar ni in kunden och deras feedback så kan ni använda detta för att optimera webbshopen.”, säger Henrik.

4. Väx strukturerat
Alla vill växa, bygga varumärke och gå från ”ingen” till någon. Många börjar direkt tänka Facebookkampanjer, men ta det hellre mer strukturerat. Välj marknad, jobba med lokaliseringsdelen och skapa förståelse för kunden innan du tänker kampanjer via sociala medier.

”Det är en process att ta sig igenom, men det är mycket vunnet när man gjort dessa steg strukturerat”, säger Henrik.

5. Mot nya mål och nya marknader!
Sätt nya mål så som antal ordrar, omsättning, marknadsandelar osv. Blicka utåt och fortsätt växa på olika marknader.

”Att etablera sig utomlands är ingen rocketscience, men det blir mycket enklare om man applicerar den här strukturen. Väljer du marknad noga så ger det ofta resultat. När man väl knäckt nöten så tar man ofta ganska många marknader snabbt”, säger Henrik.

 

Vad gör andra framgångsrika e-handlare?

Generellt sätt så nämner vi gärna 3 faktorer som brukar finnas för de som lyckas internationellt;
1. Tydliga exportambitioner och stark vilja
2. Ett väldefinierat värdeerbjudande som fungerar internationellt
3. Beredda att satsa sin tid och finansiella resurser på att växa, säger Markus Jonsson.

Henrik på MakesYouLocal utvecklar vidare de faktorer han har sett hos framgångsrika e-handlare.

⦁ Utvecklar konkurrensfördelar:
”De som lyckas är duktiga på att sätta tummen på konkurrensfördelarna som gör deras företag unikt. Jobba med era fördelar och se till att de är tydliga i webshopen, säger Henrik.”

⦁ Friktionsfri köpupplevelse:
Det ska vara enkelt för kunden att hitta det de letar efter, bra betalnings-och leveransvillkor, returhantering m.m. Från att kunden går in på er sajt till att de fått varan levererad, och även om varan sedan blir returnerad, – ska fungera smidigt och utifrån kundens förväntningar. Tänk på att varje nöjd kund är en ny ambassadör för ditt varumärke.

⦁ Marknadsföring:
Hur kan du nå ut till nya lokala kunder? Tänk på att det som fungerar i ditt land kanske inte fungerar lika bra i ett annat land. Ta reda på vilka sälj-och marknadsföringskanaler som är viktiga i det landet. Att bygga ett varumärke är en lång pågående process – det tar tid och kostar att jobba med synligheten!

⦁ Håll koll på kunder & konkurrenter:
Det som är kategoriskt för de företag som lyckas är att de har bra koll på sina kunder men även sina konkurrenter. Vad gör dem som gör att de lyckas? Håll koll på din ”lokala hjälte”, den som pratar språket, kan marknaden, e-handel och ha en tät dialog med kundtjänst.

⦁ Marknadsplatser:
Det finns många olika marknadsplatser att välja på, bara i Europa finns ca 300 marknadsplatser. Blickar vi utanför Norden runt om i Europa så spelar marknadsplatser en större roll. Omkring hälften av alla företag runtom i Europa använder sig av marknadsplatser. Välj marknadsplats baserat på den typ av produkt eller tjänst som du säljer och beroende på var din målgrupp finns.

”Det behöver inte vara antingen eller, om du vill kan du sälja via både en marknadsplats och/eller via webshop. En marknadsplats kan vara ett bra komplement till din egen e-handel, säger Henrik.”

Är du redo att satsa på onlineförsäljning internationellt? Tveka inte att ta kontakt med oss om du har några frågor, funderingar eller behöver strategisk rådgivning för din internationella e-handelssatsning. Vi på Enterprise Europe Network hjälper dig att utveckla dina internationella affärer!

Tips!
Vill du ta del av vårt inspelade webinar från den 17 december 2020 med MakesYouLocal. Ta kontakt med oss! I januari arrangerar vi fördjupande workshops på detta tema som en fortsättning på webbinariet.

Markus Jonsson

Tele: 036-306528

Mobil: 0761-733718

E-post: markus.jonsson@almi.se

Therése Carlbrant

Tele: 036-30 65 27

Mobil: 0724-534160

E-post: therese.carlbrant@almi.se