Så lyckas du med matchmaking - EEN Jönköping Så lyckas du med matchmaking - EEN Jönköping

Så lyckas du med matchmaking

Som företagare har du säkert hört talas om matchmaking. Men hur ska du göra för att lyckas optimalt under en mässa eller ett event? Vi har frågat experterna!

Matchmaking-event poppar upp titt som tätt. Tanken är att på ett tidseffektivt sätt möta presumtiva kunder eller leverantörer. Ofta får du bara 20-30 minuter i dina matchmaking-möten. Det gäller alltså att förbereda sig rätt – för att hinna mest.

Vi lät Elin Berlin, rådgivare för EEN, och Johan Frisk, vd för OpiFlex Automation AB, som deltagit i matchmaking, ge sina bästa tips – inför, under och efter.

– Matchmaking har gett oss många bra kontakter med företag som nya kunder, både mindre men även stora, globala koncerner, berättar Johan Frisk och fortsätter:

– Många gånger kan det vara svårt att få till skott möten med rätt personer eller tid att träffa dem på en mässa. Men det är en stor styrka med matchmaking att dels få tid, dels få möjlighet att tala med rätt personer, på ett väldigt effektivt sätt – för båda parter. Vi har haft fortsatt dialog med flera efteråt.

 

SÅ FÖRBEREDER DU DIG – INFÖR

  1.  Anmäl dig

– Oavsett om du letar efter en affärspartner eller vill ha ytterligare affärskontakter bör du anmäla dig till matchmaking om det finns på mässor eller i andra sammanhang. Sällan kostar det något eller bara en liten summa. Är du osäker på om du ska anmäla dig, så kolla vilka som redan har gjort det, säger Elin Berlin, som anordnat matchmaking flera gånger i EEN:s regi.

 

  1. Lägg krut på företagspresentationen

– När du anmäler dig skriver du en företagspresentation, kort och kärnfull. Där ska du beskriva vad du erbjuder eller efterfrågar. Skriv så tydligt som möjligt – då blir det lättare att hitta rätt mötespartner. Presentationen marknadsför vi utåt på matchmaking-sidan, den blir som ett visitkort som du promotar. Säljer du något – beskriv din produkt eller tjänst på ett bra sätt. Och som inköpare ska du vara tydlig med dina skall-krav, säger Elin Berlin.

– Jag lade tid på att skriva en hel del i presentationen, framför allt vad som skiljer oss från andra. Det är viktigt när kunderna ska välja vilka de ska prata med, säger Johan Frisk.

 

  1. Skicka mötesförfrågningar

– En tid innan eventet öppnar vi upp mötesbokningen. Nu kan du scanna av de deltagare som har registrerat sig. Vilka skulle du vilja träffa? Skicka ut mötesförfrågningar. Skriv med ett meddelande med syftet med mötet – varför vill du träffa den här personen? Vilka möjligheter ser du? Sedan kan den som får förfrågan antingen acceptera eller avböja mötet. Var själv selektiv och boka bara upp möten du tror kan leda till något bra för din affär. Målet är inte att ha en full agenda, det är ingen speeddating, utan se matchmaking som en möjlighet att träffa de som är värda att mötas, säger Elin Berlin.

 

  1. Spana in ditt schema

– En-två veckor innan eventet får du ett schema med dina inbokade möten. I schemat står det när och var ni kommer att träffas. Nu gäller det att vara förberedd och påläst inför mötena. Som inköpare bör du förbereda din kravspec, som leverantör gör du din pitch redo. Ha även ditt syfte med mötet klart för dig, säger Elin Berlin.

 

UNDER MATCHMAKING

  1. Kom i tid

– Det absolut viktigaste under matchmakingen – du måste dyka upp. Får du förhinder – hör av dig till arrangören eller till den du ska träffa. Om du är tio minuter sen till ett 20 minuters möte har du svårt att hämta igen det. Personen du har bokat upp undrar vem han eller hon har framför sig, säger Elin Berlin.

 

  1. Anteckna noga

– När du väl är igång och sitter med potentiella affärspartners i många olika möten är det viktigt att föra anteckningar och koppla ihop dem med rätt person. Du kommer att ha med dig mycket information hem, säger Elin Berlin.

 

  1. Ställ rätt frågor

– Om du är inköpare – ha din kravspec redo och ställ frågor som du behöver få svar på. Se om leverantören uppfyller dina krav. Som leverantör är det superviktigt att pitcha din produkt eller service – så fort som möjligt. Så kom förberedd och var lyhörd inför inköparen. Vad gäller ekonomi bollar man inte offerter i ett första möte, men om det är en viktig parameter med pris, exempelvis för inköparen, kan du försöka få fram vilken prisbild det handlar om, säger Elin Berlin.

 

  1. Lyssna in

– Ha en väldigt kort presentation av dig själv om du ska möta nya kunder, för du ska också lyssna in kunden och få till en dialog. Hur kan ni hjälpa kunden att lösa deras utmaningar? tipsar Johan Frisk.

 

EFTERÅT

  1. Utvärdera mötet

– Många känner ganska snabbt om de har fått en bra kontakt att gå vidare med. Och har du gjort din hemläxa från början, och varit selektiv redan vid mötesbokningarna, går du ofta hem med intressanta kontakter.

 

  1. Fortsätt dialogen

– Om du har fått bra kontakter och ni båda befinner er fortsatt på mässan – passa på att boka upp ett nytt uppföljningsmöte där. Ta vara på de kontakter du får direkt, säger Elin Berlin.

– Jag har skickat ut min presentation efteråt med anteckningar från mötet och med frågan när vi kan mötas upp igen. Flera potentiella kunder har vi haft en fortsatt dialog med, säger Johan Frisk.

 

EEN hjälper till så att du är bäst förberedd inför och under en matchmaking!

Vill du veta mer om alla möjligheter som finns med matchmaking? Hör av dig till EEN!

Johan Frisk är vd för OpiFlex Automation AB, som deltagit vid matchmaking-event. Resultatet har blivit många nya kontakter – både mindre kunder och stora globala koncerner.

Elin Berlin är rådgivare hos EEN som bland annat hjälper företag med matchmaking. Under ett event har du som företagare möjlighet att hitta många nya affärspartners.